Blog

Vermijd stress op de thuiswerkplek

Door de huidige corona-ontwikkelingen heeft de regering weer strengere maatregelen ingesteld. Dit houdt in dat weer meer mensen thuis gaan werken of studeren. Echter weten we van een paar maanden geleden dat je een beetje ‘thuismoe’ kan worden. In deze blog probeer in zodoende een aantal tips te geven om tevreden thuis te werken.

Creëer een echte werkplek

Om je goed te kunnen concentreren is het belangrijk om jouw werk/studieplek echt aan te laten voelen als een werkplek. Probeer dus echt een eigen plekje hiervoor te creëren. Is dit niet mogelijk en ben je genoodzaakt om in een gemeenschappelijke ruimte te zitten, laat dan aan je medebewoners weten wanneer je aan het werken bent en er dus minder lawaai gemaakt moet worden. Voor de plek zelf is het belangrijk dat je een goede stoel hebt, liefs een goede bureaustoel. Dit lijkt misschien overdreven, maar als je lang gedurende de dag stil zit in dezelfde houding en dit voor vele dagen achter elkaar gebeurt, kan je na een tijd flinke klachten aan je nek, schouders of rug ontwikkelen. Ook het regelen van een extra scherm, misschien via je werk, kan dergelijke klachten voorkomen. Als je namelijk alleen je laptop hebt, moet je op een relatief kleiner scherm kijken die ook nog eens verder onder ooghoogte staat. Zodoende ga je onbewust krom zitten en creëer je klachten. Om irritatie te voorkomen is het belangrijk om een goede internetverbinding te hebben. Internet vergelijken kan simpel door naar een vergelijkingswebsite te gaan. Hier kan je vergelijken tussen prijzen en soorten snelheden.

Neem je ontspanning

Ontspanning nemen bij thuiswerken is extra belangrijk. Dit komt doordat je gewoonlijk naar huis gaat en thuis ziet als een ontspannen plek. Tegenwoordig zijn je werkplek en je thuisplek is dezelfde omgeving waardoor het moeilijker is om dat ontspannen gevoel te krijgen. Daarnaast is het aantrekkelijk om te overwerken, omdat je toch als thuis bent en je geen rekening hoeft te houden met kantooruren. Probeer hier goed op te letten, want op de lange termijn kan dit je gaan uitputten. Probeer ook voldoende pauzes te nemen en ga in deze pauzes echt weg van je werkplek. Eet dus niet je lunch op je werkplek, maar ergens ander. En probeer voldoende buitenlucht te krijgen, dit is namelijk ook belangrijk om sufheid te voorkomen. Ook werkt het beter om toch je werkkleding aan te trekken in plaats van in je pyjama te blijven zitten. Probeer daarnaast voldoende contact te houden met collega’s zodat je ook aan je sociale contacten komt.

Geef een reactie